• Jan Složil

Rozdrobil & Složil ... aneb Decentralizované a zacílené vzdělávání

Víte, jak vytvořit v LMS/LXP obsah opravdu pro každého? Máte v něm spoustu malých forem, které kombinujete pomocí tak zvaných vzdělávacích cest (learning paths). A víte, jak těch malých forem mít co nejvíc? Některé vyrobíte, některé nakoupíte, a některé vyrobí ostatní zaměstnanci vaší společnosti.

I toto bylo téma, které jednoznačně rezonovalo konferencí Learning Technologies 2022.

Co k tomu potřebujete?

Vzdělávací cesty

Vzdělávací cesty jsou promyšlené bloky sestavené z malých vzdělávacích dílků. Začnete videem, které účastníky do programu uvede. Pak může přijít PDFko. Pak xLearning. Zase video. Webinář nebo úkol. A tak dál, až účastník absolvuje všechno a dosáhne změny chování, na kterou vzdělávací cesta cílí.



Výhoda vzdělávacích cest je ta, že zatímco nováčkovi, který se v tématu nevyzná, a bylo by tak pro něj těžké hledat optimální pořadí, tuto cestu "nalajnujete". Zkušený zaměstnanec si pak může jenom vybrat, co je pro něj nejvhodnější na posílení dovedností.

A z jakých položek můžete vzdělávací cesty skládat? Tady jsou některé nejčastější:



Když se vám podaří nadesignovat si vzdělávací cesty, potřebujete ještě systém, ve kterém budou všechny položky uložené a zaměstnanci je snadno vyhledají. Tedy potřebujete...

LMS/LXP

Ve vaší vzdělávací platformě nejen skládáte vzdělávací cesty, ale také umožňujete zaměstnancům, aby je snadno našli. Systém by tedy měl umět vyhledávat:


  • Podle cílové skupiny.

  • Podle tagů, klíčových slov.

  • Podle typu obsahu (chci vidět jenom videa).

  • Podle délky studia.

  • Ideálně i fulltextově, přímo v obsahu (ale to je zatím v češtině dost vzácné)


Systém by také měl umožnit zaměstnancům po každé absolvované vzdělávací "kostičce" její přínos zhodnotit. Rychlým "ohvězdičkováním" a stručným, 2-3větým komentářem. Vzdělávači, i autoři obsahu tak rychle dostanou zpětnou vazbu, jak je konkrétní obsah přínosný.


Závěr

Rolí firemních vzdělavačů už dávno není jenom objednávat kurzy, které chtějí jejich interní klienti. Vzdělávání se posouvá do strategičtější role. Role poskytovatele "hřiště", na kterém se vzdělávání odehrává. Čím víc se toto hřiště povede přemístit do centra města, tedy do běžného pracovního života zaměstnanců, tím víc se díky správně zaměřenému vzdělávání podaří pozitivně ovlivnit chování zaměstnanců, a tedy i jejich výsledky.

A pozor, ono "hřiště" není jenom platforma, ale i změna myšlení, tvorba menších vzdělávacích kousků a jejich kombinace. Na to v našich zemích ještě nejsme zvyklí.

A to už vůbec nemluvím o tvorbě obsahu samotnými zaměstnanci. A to si nechám na příště :-)

0 zobrazení

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše